Diş Gıcırdatma Neden Olur ve Nasıl Tedavi Edilir?
Diş Gıcırdatma Tedavisi

Çağımızın en sık görülen sağlık problemlerinden birisi olan diş gıcırdatmanın Tıp bilimindeki ismi “Bruksizm” olarak bilinmektedir. Hem uyku esnasında hem de uyanıkken karşılaşılabilen bruksizm, pek çok insanın hayat kalitesini düşüren ve çeşitli hastalıklara sebebiyet veren ciddi bir rahatsızlıktır. Diş gıcırdatma tedavisi mümkün bir hastalıktır.

Diş Gıcırdatma Nedir?

Kişinin dişlerini sıkmak, gıcırdatmak ve sert bir şekilde birbirine çarpmak suretiyle gerçekleştirdiği eylemin adı halk arasında “diş gıcırdatma” olarak adlandırılmaktadır. Bu noktada kişinin bilinçli ya da bilinçsiz bir şekilde bu hareketleri yapmaya yöneldiği ve hatta bu hareketlerin altında birçok değişik sebebin yatmakta olduğu göz ardı edilmemelidir. Özellikle uyku esnasında farkında olmayarak ortaya çıkan bu rahatsızlık türü, aileden birisinin uyarılarıyla öğrenilebilmektedir. Bunun yanı sıra uykudan uyanıldığı sırada; yüz kasları, çene eklemi ve kulaklarda birtakım ağrılar hissediliyor ve akabinde bu ağrılar omuz ile boyun bölgelerine de yansıyorsa eğer diş gıcırdatma sorununun ileri boyuttaki varlığından söz edilebilir. Durumun kısa sürede anlaşılması mümkün olsa da genellikle çok daha uzun bir zaman dilimi içerisinde fark edildiği görülmektedir. Bu hastalıktan muzdarip olan kişilerin uyku sırasındaki kas aktivitesi normal kişilere göre 3 kat daha fazla olmaktadır. Ayrıca kas kasılmalarının kuvveti uyanıklık haline kıyasla daha yüksektir.

Diş Gıcırdatma Nedenleri Nelerdir?

Diş gıcırdatma rahatsızlığın altında pek çok sebep yatabilir. Bunlardan en çok görülen ve en çok karşılaşılanı ise hiç şüphe yok ki aşırı stresli olma durumudur. Nitekim gündelik hayat içerisinde yaşanan ciddi bir gerginlik, sevilmeyen bir kişiye karşı duyulan yoğun bir öfke, fazlasıyla çaba gösterilen bir girişim sonucunda yaşanan başarısızlık, kıskançlık, yetersizlik hissi, derin pişmanlık duygusu, vicdan azabı, agresiflik ve hayal kırıklığı gibi birtakım problemler; diş gıcırdatmaya neden olabilir. Bunun yanı sıra bozuk uyku düzeni, uykusuzluk hali ve uyku apnesi rahatsızlığı da alt sebepler olarak sıralanabilir.

Stresin etki alanıyla birlikte kullanılan bazı ilaçlar ve kişinin sahip olduğu diğer hastalıklar da diş gıcırdatması oluşturabilmektedir. Örneğin sinüziti olan bir birey sık sık burun akıntısı problemi yaşadığı için nazofarenks ve orofarenks sürekli olarak uyarılıyordur. Bu da diş gıcırdatmayı ortaya çıkartan bir başka etken olarak kabul edilmektedir.

Bir diğer neden ise bağırsakların dolu olmasıdır.  Böyle bir durumda bağırsak duvarları yaşanan doluluğun etkisiyle beraber gerilecek ve akabinde beyne sinyal yollayacaktır. Beyne gelen sinyaller, sindirim sisteminin çalışmasına sebebiyet verecektir. Bağırsaklar daha fazla kasılacak, sindirim için lazım olan enzimler salgılanacak, mide asidinde yükselme olacak, tükürük artacak ve bunların devamında da ek olarak çiğneme kasları kasılmaya başlayacaktır. Çiğneme kaslarının kasılması ile kişi dişlerini sıkacak ve bu sebepten dolayı diş gıcırdatma eyleminin gerçekleşmesi kaçınılmaz olacaktır.

Bütün bunların yanı sıra dişte olması gereken boyutlardan küçük ya da büyük yapılan bir dolgu, ağız kapanmasına tam anlamıyla ayarlanmamış bir protez diş veya erken dişsel temaslar da uyku sırasında diş gıcırdatmaya neden olabilmektedir.

Diş Gıcırdatma Tedavisi Nasıl Olur?

Diş gıcırdatma tedavisi birkaç şekilde gerçekleşebilmektedir. Çocuklarda görülen diş gıcırdatma sorunları genellikle herhangi bir tedaviye gerek olmaksızın büyüme esnasında iyileşebilmektedir. Yetişkinlerde ise bu rahatsızlığın çözümünde yaygın olarak strese sebep olan psikolojik etkenlerin ortadan kaldırılması tavsiye edilir. Fakat daha büyük uyku bozukluklarıyla alakalı problemler için doktor bir uyku tıbbı uzmanına muayene olmak lazım gelir. Uyku tıbbı uzmanı bireyin diş gıcırdatma eylemini değerlendirecek ve bireyde uyku apnesi ya da diğer uyku sorunlarının olup olmadığını belirleyen bir test yapılmasını isteyecektir.

Diş Gıcırdatma Tedavisi

Diş gıcırdatma rahatsızlığının altında yatan etken diş problemleri ise eğer, diş hekimleri tarafından silikon yapılı plaklar ile diş gıcırdatma tedavisi yapılır. Bu yöntem bazı kişilerde gerekli iyileşmeyi sağlarken, bazı kişiler için yeterli gelmemektedir. Bu gibi durumlarda da kişide var olan diş gıcırdatma sorununun büyüklüğüne göre; kas gevşetici ilaçlar, eksik dişler için protez işlemi, yanlış dolgu ve kaplamaların düzeltilmesi gibi opsiyonlar tercih edilerek hastanın rahatsızlığı net bir şekilde çözülür. İşinin ehli olan bir diş hekimine görünmek her zaman için fayda sağlayacaktır.

Diş Gıcırdatma Tedavisi Fiyatları Nelerdir?

Her hastanın rahatsızlığının altında yatan faktörler farklı olabileceği gibi uygulanacak olan diş gıcırdatma tedavisi ve bu diş gıcırdatma tedavisi fiyatları da pek çok noktada farklılık gösterebilmektedir. Biz, alanında uzman diş hekimleri olarak profesyonel kadromuzla birlikte Konya diş hekimi olarak en kaliteli hizmeti size sunmaya hazırız. Konya diş gıcırdatma tedavisi için bilgi almak ya da muayene olabilmek adına lütfen bizimle iletişime geçiniz.

Randevu almak için Iletişim sayfamızda yer alan Whatsapp hattımızdan bize ulaşabilirsiniz.

Dr. Hu Ağız ve Diş Sağlığı Polikliniği  Instagram hesabımızı takip edebilirsiniz.